Sajnos a motorok és alkatrészeik is, mint minden más használati eszköz elrepedhetnek.
Ennek több kiváltó oka lehetséges:
- fáradásos repedés: legtöbb esetben teherviselő alkatrészekre jellemző, mint például a főtengely vagy a hajtókarok, amik igen nagy terhelésnek vannak kitéve s ez a terhelés évek hosszú sora alatt megteszi a hatását. Érdemes még megemlíteni a dugattyúk (főként diesel örvénykamrás) esetében is nagyon sokszor tapasztalható azok átrepedése.
Tünetei lehetnek például főtengely vagy hajtókar törés, mely hibáknak a motor hangot is fog adni. Dugattyú átrepedése esetén a motor nehezen indítható, erősen füstöl, erőtlen, a kompresszió nagy eltérést mutathat az egyes hengerek között.
- súrlódásos hőterhelés hatására bekövetkezett repedés: olykor egyéb hibák vagy kenési hiányosságnak köszönhetően repedhet el például a főtengely, a hengerek fala vagy szárazhüvelyes motorblokkok esetében a hengerpersely fészek a legtöbb esetben.
Tünetei: kipufogógáz jelenik meg a hűtővízben, száraz hengerperselyes motorblokkok esetében a hengerpersely megmozdul a fészkében ezáltal tönkre téve a hengerfej tömítést így okozva henger összedolgozást vagy magas nyomást a hűtőkörben.
- forrópontok repedése: legtöbb esetben ez hengerfejekre jellemző. A tervező mérnökök nagy harcot vívnak a hengerfejek megfelelő hűtése ám a motor optimális üzemi hőmérsékleten tartása színterén. Sajnos van néhány eset mikor is nem sikerül megtalálni az összhangot. A hengerfejeknél kialakulhatnak úgynevezett forrópontok ahol a nem megfelelő hűtés miatt létrejövő hőingadozás sokszor sajnos igen alattomos repedésekhez vezet. A hengerfejeket van lehetőség forróvizes nyomáspróba alá vetni. Sajnos az üzemi körülményeket nem lehet száz százalékban szimulálni így eddigi tapasztalatom alapján 100 darab repedt hengerfejből csak 90-95 szokott e vizsgálat hatására szivárgást mutatni.
Tünetei: fagyálló a motorolajban, túlnyomás a hűtűrendszerben, fehér színű kipufogógáz, súlyosabb esetben vízbetörés a hengerekbe.
- eltérő anyagösszetételek: itt kell megemlíteni az egyre több alumíniumból öntött ám acél hengerperselyekkel ellátott motorblokkokat (például az BMW N szériás diesel motorjai). A két acél persely között annyira kevés alumínium található sok esetben, hogy a két anyag eltérő hőtágulásának köszönhetően az alu részek elrepednek többé nem biztosítva tartást a perselyeknek. A hüvelyek természetesen a dugattyúgyűrűk által kifejtett surlódás hatására lesüllyednek.
Tünetei: túlnyomás a hűtűrendszerben, fehér színű kipufogógáz, súlyosabb esetben vízbetörés a hengerekbe.