A precíz és gondos felújítás az alapja annak, hogy a karosszériába visszaépített motor hűen és hosszútávon tudja szolgálni újult erővel gazdáját.
Azonban nem szabad megfeledkeznünk azokról a tényezőkről, amelyek a nullával tehetik egyenlővé egy gépműhely munkáját. Nagyon fontos a hozzáértő kéz a fűzött motorblokk és hengerfej, továbbá a segédberendezések összeszerelése során. Tudni kell mit, mivel és mekkora nyomatékkal kell lehúzni, avagy összecsavarozni. Ezen értékek a jármű gépkönyvében vagy az erre a célra létrehozott specifikus adatbázisokban érhetők el. Nagyon sarkalatos pont még a segédberendezések vizsgálata és szükség esetén azok javítása. Nem szabad megfeledkeznünk erről, míg a motor átesik a felújításon.
Vegyünk például egy diesel motort, aminek nem megfelelő a befecskendezése. Az el nem égett üzemanyag lemossa a hengerek faláról a kenőanyagot, így növelve a súrlódást és a koptató hatást, ezáltal a dugattyú túlhevülhet, ami a legrosszabb esetben megragadhat. Itt egy elkövethető, súlyos példát ragadtam ki a sok közül, ami miatt lehet elölről kezdeni a sok esetben amúgy sem olcsó folyamatot.
Nagy az öröm, amikor vissza kapjuk autónkat a szerviztől lemosva, kitakarítva, csillogó motortérrel. Ám a gondos gazda szerepe ilyenkor hárul csak ránk igazán, ha meg akarjuk becsülni a szakemberek belefektetett energiáját. Itt kezdődik a bejáratás időszaka. Ez az időszak az, amit ha szépen a szerviz által megadott instrukciók szerint végigviszünk, hosszútávon meg fog hálálni autónk. Az első 500-1000 kilométert, a motort nem pörgetve, az autót nem terhelve kell, hogy megtegyünk. Mivel ilyenkor sok kopásfém keletkezik a motorban, (például a friss hónolásnak köszönhetően) fontos egy motorolaj és olajszűrő csere. Ez munkagépek esetében 50 üzemórát jelent. Ezen időszak alatt fogja autónk visszanyerni teljesen az újkori, szalonból kigurulós erejét. Néhányan nem, de én szoktam javasolni még egy olajcserét a következő 1000-1500 kilométer levezetését követően.
Az utóbbi bekezdést olvasva jogosan vetődik fel a “Milyen motorolajat használjak?” kérdés. Mivel nem vagyok sem olajszakértő, sem tribológus, így nem mennék bele márka meghatározásába. A lényeg, hogy a gépkönyvben vagy a fent említett adatbázisokban egyértelműen meg vannak határozva motoronként, hogy milyen viszkozitású és milyen minősítésű kenőanyag adja meg a motornak a megfelelő kenést. Ezt az iránymutatást nem szabad sem alábecsülni, sem túlgondolni. A motort kifejlesztő mérnök csapat ezt pontosan kiszámolta. Az erőforrásban a jól végigvitt javítás után, minden illesztési hézag megfelel a gyári előírásoknak, így a gyári ajánlású kenőanyag felhasználás rejti a legkisebb rizikót.
Remélem tudtam egy kicsit segíteni azoknak, akik pórul járva át kell essenek a sokszor kálváriának tűnő procedúrán. A motorfelújítás lehet költséges, de a megfelelő csapat kiválasztásával, nem kell, hogy problémás is legyen.
Keressetek minket bizalommal kérdéseitekkel, kövessétek Facebook oldalunkat, ahol sok érdekes képpel és kis videóval szoktunk jelentkezni.